Delikatess?

När vi var på tefestivalen så pratade vi med en tysk. Han hade testat alla landets specialitéer och delikatesser.
Håll i er.

1. Hundkött! Det är himla mycket prat om det. Funderingar kring vilken hundras de äter. Om att det är det godaste/äckligaste köttet de ätit, att det har en konstig doft, vissa tycker katt är det bästa osv osv. Alla har en åsikt.

2. Ankblod! Jag är nästan säker på att det var anka, djurblod av något slag iallafall. Det serveras med någon sorts gelé som även den görs på blodet och en liten köttbit. Mums!

3. Bebiskyckling! Och då inte en liten liten filé utan hela kycklingbebisen tillagad med huvud och ben. Vi såg att den serverades i gamla stan när vi var där och strosa runt. De låg upp och ner i metallburkar, så det ända man såg var benen som stack upp. Kan tänkas att de används att gnaga från.

På tal om gamla stan. Vi valde spontant att vara kvar i stan istället för att åka direkt hem från tefestivalen (som det kommer uppdatering om senare idag) igår. Jag (Petra) har länge letat efter en reseguide och när jag såg en dam på gatan som sålde den så tänkte jag att det är bäst att slå till. Den var tre gånger så billig som i Sverige så det var ju ett riktigt kap efter att jag prutat 10 000 dong (cirka 6kr). Den kostade 180 000 dong från början. Nöjd och glad med min nya bok vandrade jag vidare. När vi var trötta på att kolla runt i affärer tänkte vi gå till en reseförmedlare som vi blivit rekommenderade för helgsutflykter. Såklart så ser jag min reseguide där och frågar efter priset, jag fick en chock. 80 000 dong! Och hon förväntade sig säkert också att jag skulle pruta! Jag betalade alltså 100 000 dong mer!!!

Slutsats: Vi måste lära oss det där med att pruta och inte äta något de kallar delikatess.

Hörs senare idag!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0