Saigon / HoChiMinhCity

Tillbaka i storstadsvimmlet! På bussen till Saigon träffade vi tre trevliga svennebananer som vi har hängt med här. Vi kom hit på kvällen så igår han vi inte med så mycket mer än att hitta ett hotell (mycket fräsht, luftkonditionering är ett måste svettas gör vi tillräckligt om dagarna..) och äta middag. Dagen idag har vart en lång dag, vi gick upp tidigt för att kunna boka plats på en tour till Cu Chi tunnlarna och sen bar det av. Efter tre timmar i buss kom vi fram till den plats där en del av de 200km långa tunnlarna fanns under marken, de hade gjort som ett stort museumområde där vi fick se olika fällor som sydvietnameiska gerillan använda sig av, guiden försökte objektivt förklara allt om kriget och dess följder, fick se en dokumentär och så till sist fick vi testa på att krypa i en av de riktiga tunnlarna (de flesta är nyutgrävda för att turister ska få plats). Petra gick bara ner till första rummet, efter det var det 1,40m i takhöjd och 0,8 i bredd. Lagom klaostrofobiskt men Simon klarade det där bra han gick hela vägen ner till andra nivån, allt som allt 50m! Det var 16 miljoner människor som levde i tunnlarna i cirka 20 år, 5000 överlevande. Väldigt interessant plats och bra guide med många intressanta historier!
Bussen släppte sedan av oss vid krigsmuséet och det passade ju bra. Innan vi gick dit han vi med en lyxig lunch, Simon åt olika sorters vårrullar och Petra åt friterade nudlar båda drack det traditionella vietnamesiska gröna téet fast i is form. Även fast det är lyxrestaurang är det väldigt billigt så länge det är vietnamesiskt, tummen upp!
Det var ett väldigt vinklat museum, skulle skämmas om jag var amerikan men med otroligt bra fotomaterial från kriget. Vissa delar var väldigt obehagliga men det är nog de delarna som gav mest! Det är fortfarande svårt att ta tills sig allt, men man förstår hur bra man har det själv och hur mycket man älskar fred och Sverige. Tillsist har vi bokat en tour genom mekong deltat och in i Kambodja! Nytt land, ny guidebok, nytt språk, ny matkultur, ser fram emot nytt. Halv åtta imorgon bitti bär det av!
Hörs i Kambodja!

Mũi Né Beach

Gårdagens aktiviteter:
  • läsa bok i skuggan
  • äta frukt
  • köpa en boll + leka med boll
  • bada
Man orkar inte med så mycket annat när solen är uppe, innan skymmningen när det började bli lite svalare tog vi en springtur in till stan för att äta mat och gå till det kontor som har hand om bussarna. Idag nalkas nämligen sista bussresan på biljetten med Saigon som slutdestination. Vi visste inte hur lång springtur vi hade tagit, efter middagen vandrade vi tillbaka till hotellet och kollade Google Maps som sade att vi just sprungit 6km och vandrat tillbaka lika långt, tufft.
Hörs i Saigon (Ho Chi Minh-city)

Omvägen

Mui Ne! Vi fick inte plats på bussen till Saigon men vi fick plats på bussen till ovan nämnda samhälle. Snäppet bättre än Da Lat när det gäller hotellfronten just nu, ändå tog det tre timmar innan vi bestämde oss, måste skaffa en ny teknik. Nu sitter vi nöjda i ett relativt billigt rum på en "beach resort" lite i utkanten av staden. Staden är bara en gata längs med havet. Efter en två timmars läsande (Petra har köpt en bok!!! Än finns det hopp?) på en lite skräpiga stranden (vanligt problem här) hittade ett smultronställe till restaurang. Det första vi såg var att de hade vårrullar för 25000vnd (8kr) och sedan kom modern i familjen ut och erbjöd gratis fruktsallad till efterrätt = deal! Nu är vi mätta och glada. Imorgon blir det frukost på samma ställe och en springtur förhoppningsvis!
Hejs!

Torkade jordgubbar, stickade jordgubbar, vanliga jordgubbar och jordgubbssaft.

Nu är vi i bergsstaden Da Lat, en stad full med vietnamesiska turister! Helt galet. Vår vistelse började med vi vet inte hur många timmars hotell-letande, hela staden är verkligen fullbokad (tack vare tet-ledighet åker alla i södra Vietnam till just Dalat), det slutade med att vi fick sova i ett gästhus som råkade vara en hotellägares bostad. Motvilligt dyrt - 70kr per person, vana vid att betala hälften! Det vi sett fram emot att göra i Da Lat var att glida omkring på bergsvägar på en motorcykel. Det började i besvikelse när det var svårt att hitta en motorcykel att hyra. Efter det så visade det sig att de vägar som tog en till de sevärdheter som låg utanför stan inte alls var på slingrande bergsvägar med underbar utsikt utan genom förorter till Da Lat. Hursomhelst, den första sevärdheten vi kollade på var ett av de många vattenfallen. Att vi valde just det här vatttenfallet var för att det fanns som en liten berg-och-dal-bana för att ta sig dit. Många vietnamesiska turister hade samma tanke, det var smockfullt. Berg-och-dal-banan var dock kul! Det var en manuell broms så Petra bestämde hur snabbt det skulle gå, minus var att vi hade några sölpösar framför oss så vi kunde inte köra så snabbt/flytande som vi ville.

Sevärdhet nummer två bestämde vi oss för att hoppa över, vi hamnade i en affär med torkade bär och annat. Till skillnad från resterande Vietnam så odlar man allt förutom ris här! I den affären fick vi provsmaka lite allt möjligt gott gott.
Nattmarknaden är kaotisk, men den varma sojamjölken (i den fina takeaway-påsen) gjorde det värt ett besök(enligt Simon som gillar den)! Jordgubbarna vi inköpte för sju kronor kilot var inte så dumma de heller.
Nu vill vi bara bort ifrån alla semstrande vietnameser är såklart är bussen fullbokad tre dagar framåt så vi bestämde oss för att lägga till ett stopp på resan: imorgon bitti åker vi till Mui Ne Beach!
CIAO!

Hälsoresan

Haft lite strul med internet så detta är ett försenat inlägg från sista dagen i Nha Trang (onsdags): Hälsobad stod på dagens schema! Vi började med lerbad, minneraldusch + minneralbad (luktade julkryddor eller oregano lite osäker), bad i 40 grader varm pool, mera minneralbad och vattenfallsdusch. Riktigt fräsigt ställe, kände sig mosig men fräsh efteråt! Imorgon åker vi vidare med bussen! Hörs i Dalat!

100-gubbe-jubileum

Tack och bock för alla fina kommentarer och för att ni läser, hundra inlägg är bra jobbat (och mer ska det bli!).

Surfman

Efter att vi snorklat runt utanför Nha Trang ville vi få lite information om det fanns något ställe att surfa på, vi hade hört lite om "long beach" och ville veta mer. Vi samtalade med folket på dykarcentret och en kille gav oss ett nummer till en annan grabb som gav surflektioner på stranden ifråga. Dagen därpå (igår) hyrde vi en motorcykel åkte dit, först fick vi njuta av den fantastiska kustvägen på 2 mil.
Väl framme efter lite omväg fann vi restaurangen och surfhaket "The Shack" som låg mitt i raden av strandskjul (stylthus med palmlövstak). Vi började prata med Albin som jobade på restaurangen, efter ett tag frågade han var vi kom ifrån och det visade sig att han kom från samma nation som vi (Sverige:). Efter en liten Quesadilla (mexikanskt mellis) började vi vår surflektion, pratade lite om surfning och prova att stå på brädan i sanden för att sedan kasta sig ut bland vågorna. Tippy stod bland vågorna och gav oss "skjuts" in i de rätta vågorna, våra förväntningar var att få stå och surfa iallafall en gång, men med guidningen var det lättare! Petra stod galant på första försöket och Simon fick in snitsen efter ett nosdyk (då spetsen dyker ned i vattnet och bara kaos återstår). Under den timmen vi hade lektion surfade vi kanske tio vågor vilket är ovanligt till och med för Tippys studenter, gott betyg! Hur kul som helst! En av höjdpunkterna på resan hittills!!
Lunch bestod av fish & chips för Petra och stekburgare för Simon, båda rätterna resluterade i mätta magar och toppbetyg för restaurangen, bäst pommes i Vietnam! Efter skulle vi försöka oss på att surfa själva. Det började bra med en fin våg men sedan kom det en massa vietnameser och lekte i vattnet (halvt onyktra på grund av tet) och därmed försvann vår surfplats. Vi försökte hitta en ny plats men fick återvända efter att mjölksyran tagit över fullständigt i armarna, jobbigt att paddla!
Petra badar, riktigt bra strand med fin botten och varmt vatten, blåste mindre än Nha Trang beach och stranden är dubbelt så lång (uppskattningsvis 12km) och är inte lika turistig för att den ligger så avsides som den gör dock så var det många vietnameser där nu på grund av tet (största högtiden=längsta semesterperioden).
Såhär såg en del av surfskjulet ut, liknande skul låg vägg i vägg hela första kilometern av strandlinjen. Mycket trevligt ställe, eventuellt åker vi tillbaka dit ikväll och käkar middag.

Hej så länge!

Nha Trang

Nu har vi kommit fram till Vietnams "semesterjuvel" och det känns som vi lämnar landet allt är väldigt annorlunda mot det Vietnam vi tidigare sett. Vi anlände igår morse klockan fem då staden höll på att vakna men vårt hotell hade inte öppnet så vi satte oss på stranden och åt frukost och kollade på soluppgången. Bra start på vistelsen!
Första dagen gjorde vi som alltid, kollade läget. Vi bokade även en snorkeltur för idag, så idag har vi varit iväg och kollat på koraller, fiskar och sjöstjärnor!! Känns lite som man simmar omkring i någon discoverychannel-dokumentär även fast Simon har sett mer färgglada rev i Australien så var det riktigt kul. Lite mjukstart med snorkling, får se om vi ger oss på dykning så småningom.
Fullt program! Idag är det "Happy New Year" så det spelas ABBA (med låten Happy New Year) överallt och drakar med ackompanjerande trummor spatserar omkring på gatorna. Vi firar in det kinesiska nyåret på stranden ikväll! Happy TET!

Brännskadan

AJAJAJ! En förmiddag på stranden och vi ser ut som två stopplysen/nykokta kräftor/rädisor - trots solskyddsfaktor 20! Respekt för solen hädanefter! Ingen mer "det krävs mycket för att jag ska bränna mig på benen"-inställning. Siesta på hotellet resten av dagen tills solen gått ner då vi tog en tur på cykel genom gamla stan. Mysbelysningen var tänd idag med! Nu ligger vi och jämrar oss över brännskadorna, hoppas de lägger sig tills imorgon och att de inte stör skönhetssömnen allt för mycket (vilka semesterproblem). Ciao!

Mys

Hittade det här mysiga streetfoodstället vid floden. Helt okej mumsig mat. Hela staden är fylld med färgglada lyktor som höjer mysfaktorn när mörkret faller. Kanske lägger upp en bild på det imorgon, nu är det läggdags gosnatt!

Staden med fina hus

Skalat av oss ännu fler lager kläder och njuter av värmen och solen i vår nya favoritstad - Hoi An! Fantastisk fin stad, känns som man promenerar i en tavla när man går längs med floden i gamla stan som förövrigt är sedan 1999 med på UNESCO:s världsarvslista. Det är en av vietnams äldsta städer och hamna på världsarvslistan just för att det är ett välbevarat exempel på en sydasiatisk handelshamn från perioden mellan 1400-talet och 1700-talet. Det gamla kvarteret är olikt allt annat vi hitlls sett i Vietnam, det är väldigt smakfullt. Arkitekturen har överlevt från den tid då man visste hur man byggde hus i Vietnam, underbar omväxling. Tack vare UNESCO får inte vietnameserna förstöra det med ny ful kommunistbetong så staden fortsätter (trots turistigheten) även i framtiden vara snygg. Det staden är mest känd förutom arkitektiuren är alla duktiga skräddare, visa upp en bild på ett klädesplagg/skor och de syr en exakt kopia för en relativt billig penning. Troligtvis så skippar vi den biten och kollar in stranden imorgon. Nu nalkas det restaurangjakt! Hörs!

Hoi An

Staden med massor av begravda kungar

Idag har vi hyrt en motorcykel och gett oss ut på upptäcksfärd i och runt Hue med vår piratkopia till reseguide i högsta hugg.
Dagen i bilder:

På jakt efter pomelo på marknaden! Favoritfrukten!

Vi åkte över floden som delar staden i en nordlig och en sydlig del till stadens mest berömda sevärdhet - de tre citadellerna (= 148 kinainspirerade byggnader med vallgravar runt omkring = förr härskarens bostad). Det finns så mycket historia bakom den här staden och den här platsen. Förutom allt som har med de härskare som bott där att göra har platsen utsatts för två krig (franska och amerikanska) samt naturkatastrofer (tyfon). En hel del renoveringsarbete pågår alltså. Maffigt ställe!

Kunde mata galna fiskar för en dollar.

Simon kör försiktigt mitt i trafiken!

Vi gjorde två stopp utanför staden på vår lilla motorcykeltripp, det första var en arena där tigrar och elefanter slogs. Lite kuriosa vi läste oss till var att de klippte av tigrarnas klor och drog ut deras tänder så att elefanterna som var en symbol för härskaren alltid skulle vinna. Stopp nummer två var vid en offerplats (bild ovan). Mycket lugnt utan en turist i sikte, där slog vi oss ner och njöt av en saftig apelsin.
Det var det! Imorgon bitti åker vi vidare på en 4h bussfärd till Hoi An. Hörs!

Hue

Första stoppet på resan - Hue!

Vad har vi att säga om nattbussen? Det var ju ganska trångt och skumpigt (som förväntat) men det gick att sova. Väcktes halv 8 på morgonen av att en fransk tjej som skrekgrät att hon trodde att hennes iPhone hade blivit stulen, busschaffisen tände alla lysen i bussen och hjälten Simon hittade hennes iPhone mitt på hennes säng direkt efter att han uppfattat situationen. Efter det någon gång upptäckte vi att det fanns en toa på bussen så det där stoppet för att kissa mitt i natten var ganska onödigt. Hur som helst, nu har vi hittat ett hotell och planerat vår vistelse här. Kommer stanna en natt till för att hinna med det som ska hinnas med. Sen bär det vidare mot ännu varmare breddgrader! Det här känns som en invänjningsperiod för vad som komma skall, fuktigheten är högre och temperaturen med. Skönt! Skalar av sig minst två lager av tröjor jämfört med Hanoi (där tre/fyra lager är lagom). Ser fram emot en lugn kväll, imorgon nalkas det cykeltur mellan de olika sevärdheterna.

K R A M
S I M O N & P E T R A

Hejdå Peacehouse!

Ses om sex vekor!
Nu packar vi ihop två ryggsäckar för resan söderut, diskussioner fram och tillbaka angående vilka ryggsäckar som skulle medtagas har resulterat i vinst för Simon som menar på att desto mindre ryggäck desto lättare att bära! Bamseryggsäcken hade varit ett ypperligt alternativ om vi hade en resebutler men nu är vi på tu man hand så då får man nöja sig. Vi har inte plats för alla souvenirer som vi vill ha, nackdelen med valet, vilken otur!

Bat Trang - The ceramic village

Sista dagarna i Hanoi tänkte vi försöka hinna med allt som vi inte hunnit med, och så tänkte vi att sovmorgon var en bra idé! Igår efter lunch bar det av till "Keramik byn" på lånad motorcykel, där tillverkas och målas keramik. Vi strosade runt på marknaden, hittade ett galleri där man kunde dreja och måla så det gjorde vi. Någonstans där emellan blev vi både hungriga och griniga, varsin Pho (nudelsoppa) löste det problemet. Petras skål gick sönder när hon målade den, påvisar den underbara kvalitén man får för 7kr för drejning + 7kr för att ta med sig kreationen hem. Simons är dock fortfarande intakt. Idag efter lunch och tvättning av alla kläder bär det av in till stan för museumbesök och shopping. Hörs!

Stora-kalas-dagen

Den sista dagen på Hope Center har passerat oss, vi har nu fått diplom för välgjort arbete och en tår i ögonvrån. Här är mobilbilder från just den dagen, idag, den sista dagen:

image description
Pho och Ling som simon jobbar med varje förmiddag.

Yoga innan lunch, till höger läraren Ha. (Simons klass A2)
Notera att ätarmaskinen har tre potioner av Pho framför sig. Två av de andra volontärerna ville inte äta lunch så då fick Simon ställa upp! Imponerande! Avskedsfika på det sen.

image description
Petra hade avskedskalas i klassen också, ballonger och snax. Sötaste Hoang och Duc.
Baueng hoppar i ringar! (Petras klass A3) En väldigt rolig dag och avslutning på volontärandet!

Klassfoto A3

Fredag är sista dagen i skolan, har inte rikitgt funderat ut vad jag ska hitta på med de här knoddarna än. Simon ska köpa ett fia med knuff till sin klass. Det löser sig, liksom transporteringen till skolan utan motorcykel gjorde idag. Hörs!

Farväl Rassel

image description
Idag tog vi farväl av vår trotjänare som i slutet av vår bekantskap inte kunde kallas Rassel för att ho inte rasslade längre. Vi sålde den för 6 000 000 vnd och köpte den för 5 500 000 vnd, en bra deal för oss och för köparen! Det var ett franskt par vi mötte upp med som sett vår annons på newhanoian.com, de var mycket trevliga, prutade dock en miljon men vi är nöjda. Problemet nu är att vi har ytterligare tre arbetsdagar kvar och vi vet inte hur man tar sig till Hope Center med buss!
Det löser sig imorgon, godnatt!

Panorama

Hälsningar från Mai Chau

Som ni redan vet åkte vi till Mai Chau över helgen, vi skulle vilja dela med oss av bilder vi tog!

Kort info: Mai Chau är en ort i en dal mellan berg som rör molnen med topparna och har cirka 5500 invånare, dessa består av olika minoritetsbefolkningar där den största kallas "vita tai". Man odlar ris och en speciell rotfrukt som smakar som en mjöligare variant av sötpotatis (god grillad). Området är känt för sina speciella stylthus som tai-folket bor i, byggda i palmträstomme med bambugolv och palmlövtak. Det är som en variant av en bungalow fast med två våningar, där nedervåningen inte har några väggar. Traditionellt användes nedervåningen som utrymme för boskap men i den byn där vi bodde var det mestadels souvenirbutiker och restauranger. Inte särskilt isolerat, kallt som norden!

Första måltiden i "Guesthouse no.15" som vi fått rekommenderat av våra kolleger i Peacehouse. Mycket trevlig familj, god mat, varma täcken och billigt.

Dagen därpå tog hyrde vi motorcyklar och åkte tillsammans med en guide till en närliggande by. Den här bilden tog vi under väntan på lunch, eftersom de vi skulle äta lunch hos var ute och jobbade i fälten hade de inte förberett någon mat så vi fick vänta länge när väl köksmästarn kommit och vi trodde vi skulle få våran mat så sa guiden "det var svårt att fånga en anka så det kommer ta lite tid"! De gick alltså ut och fångade en anka i byn och tömde den på blod (delikatess som 50% av oss provade på att dricka/äta) sedan tillagades köttet, färskare kan det nog inte bli.

Första stoppet på turen var vid en ätpinnefabrik, vilket i själva verket inte var mycket till fabrik. Praktexempel på att det visst finns vietnameser som är effektiva, störta högen med ätpinnar längs med vägen. Besökte även en grotta i naturligt skick, vi fick krypa/klättra för att komma in och med två ficklampor lysa upp vägen in i grottan kontrast mot den grottan vi besökte i Ha Long bay med strålkastare och trappsteg.

Petra när hon kör försiktigt.

På kvällarna gick vi till lägereldsplatsen i närheten av byn, en kväll bjöds det på risvin! Mycket trevliga vietnamesiska konststudenter som var i Mai Chau och målade hade födelsedagsfirande där och ville såklart att vi skulle vara med och fira.

Dagen därpå kände vi att vi behövde röra lite på oss, vi hörde talas om "trappan med 1000 steg" och gick dit. Det som väntade på oss när vi kom upp var... damdamdamdamm en grotta!! Känns som vi har sett tillräckligt med grottor nu, men det är riktigt häftigt fenomen. Den här var mycket större och ljusare än den grottan vi var i dagen innan.

Kortversion av helgen!
Allmän lägesrapport: Imorgon har vi utvärdering av vårat projekt och på fredag är det sista dagen.
Hörs snart!

Rockstjärnehäng

En händelse från helgen i Mai Chau är så speciell så det är värt ett eget inlägg, igår kväll gick vi liksom de andra kvällarna till lägereldsplatsen strax utanför byn där vi bodde. Vi hörde musik spelas, tidigare kvällar hade det vart karaoke, födelsedagsparty och andra event där men ikväll var det något extra ordinärt, tre olika grupperingar var där och alla spelade lika hög musik så man blev helt förrvirrad. Hur som helst, grupp nummer 1 sjöng karaoke inget konstigt, grupp nummer 2 dansade latinamerikansk dans lite mer konstigt och så grupp nummer 3 - ett rockband som spelade in sin nya musikvideo helt galet. Bandet visade sig vara ett av vietnams största rockband, de har spelat tillsammans sedan 1995 och hade en konsert i Hanoi för två veckor sedan med mer än 10 000 personer i publiken. Det var riktigt häftigt att stå och iaktta allt, och efter att vi hört rockbandets låt ett par gånger växte den i våra öron och tillslut stod även vi och diggade i takt till musiken. Såhär såg det ut:
När det hela var slut gjorde vi som alla andra, tog lite fanbilder med bandmedlemmarna och så var det inte så mycket mer med det. Vi hade blivit tillsagna att hålla oss borta ifrån det hus vi bodde i mellan 9 och 10 för då skulle tv komma och filma i huset. Tjugo över tio kommer vi till huset och vi ser inte något spår av varken något filmteam eller våra sängar, de säger då att 11 kan vi gå och lägga oss under tiden så gör de iordning provisoriska sängar i ett annat rum. Strax efter 11 blir vi nyfikna och smyger in i vårat egentliga sovrum och vilka är där, om inte vietnams största rockband?!! De spelade in en annan scen till musikvideon i vårat sovrum av alla ställen i Mai Chau. Det slutade med att vi satt och snackade med en kille ifrån filmteamet och gitarristen tills de spelat in scenen klart och vi fick gå och lägga oss, klockan var då halv 1. Underar hur många vietnameser som skulle vilja vara i vår sits, konsigt men riktigt kul.

Den sista sången är den de spelade in musikvideo på, vad tycks?

Mai Chau

Hemma i kalla Hanoi efter en helgsutflykt till Mai Chau! Helgen har bland annat erbjudigt motorcykelfärd på vägar motorcyklar inte bör köras, lägereldar, grottor + berg, nya vietnamesiska vänner, häng med vietnams största rockband + musikvideoinspelning och mycket mer. Skriver ett utförligare inlägg imorgon med mer bilder! Tills dess, ha det bra!

Vägen till jobbet

Längs den laburintliknande vägen till jobbet finns "den illegala marknaden" = kvinnor som säljer frukt ur korgar och familjer som har köttbutiker i dörröppningen till deras hem. Många fina betongväggar finns det också. Nu nalkas helgsutflygt till Mai Chau!

Skitiga ägg

Har precis varit på marknaden och köpt skitiga ägg - känns som hemma!

Gott Nytt 2012

Eller god fortsättning. Vi firade in det nya året med våra vänner inne i Hanoi, åt på vietnamesisk restaurang och sedan vidare till en bar med balkong och ett dansställe. Vi hade så roligt att vi tappade tidsuppfattningen och helt plötsligt började skaran människor omkring räkna ner "10,9,8.." Simon kollade förvirrat på klockan och fattade då vad som hände och hängde på "..4,3,2,1!!!!". Tolvslaget följdes av många kramar, dansande och drickande ur hink. Bra start på nya året!

Farväl Maggie

Det är den sista kvällen med vår vän Maggie (som är underbart bra på att rita, se hennes avskedsbrev till PeaceHouse ovan) ikväll. Vi ska äta gott inne i Hanoi, vi har under veckan då de bott inne i Hanoi mött upp dem på kvällarna och testat olika restauranger så det här blir Grande Finale! Ser fram emot en mysig kväll.