En (ha)long helg

I fredags åkte vi på en tur från Hanoi till Ha Long-city där vi tog en båt till Ha Long-bay och all dess fauna och BERG! Ha Long bay är ett av Vietnams fem världsarv och den antagligen mest besökta attraktionen i norra Vietnam! Men vad är egentligen grejen? Jo, wikipedia vår vän förklarar:

"Ha Long-bukten är ett vattenområde på ungefär 1 500 km² i norra Vietnam. Det vietnamesiska namnet Vịnh Hạ Long betyder "Den nedstigande drakens bukt".

Bukten består av ett tätt nätverk med 1 969 monolitiska kalkstensöar, var och en med en kompakt djungelvegetation på toppen vilka reser sig spektakulärt från havet. Flera av öarna är ihåliga, med enorma grottor. Hang Dau Go ("Timmergrottan") är den största grottan i Ha Long-området. Franska turister besökte denna i slutet på 1800-talet och gav den namnet Grotte des Merveilles. Dess tre stora kammare består av stora mängder stalaktiter och stalagmiter (såväl som av franskt klotter från 1800-talet). Några av öarna har flytande fiskebyar, som utnyttjar det grunda vattnet med 200 fiskarter och 450 molluskarter. Många av öarna har fått namn av sina speciella formationer, bland dem Voi ("Elefant"), Ga Choi ("Kämpande tuppen") och Mai Nha ("Taket"). Sammanlagt 989 av öarna har namngivits. Bland faunan kan nämnas bantam-höns, antiloper, apor och leguaner. Bukten blev 1994 uppsatt på Unescos världsarvslista och är en av Vietnams populäraste turistdestinationer."

Eftersom lågsäsongen är mycket nära var det inte mycket turister men för oss som inte sett turistrer på tre veckor var det extremt! Nästan så att man ville ta kort. Det här kommer nog toppa listan över längsta inlägg. Vi har upplevt så mycket på en liten helg. Låter bilderna tala nästan för sig själva..

Alla båtar såg likadana ut, så det var en sån här båt vi bodde i. Just den här bilden är tagen vid första stoppet på agendan: grottan. Båttrafiken var ungefär lik vanliga trafiken i Vietnam - tutande, trängsel osvosv.

Grottan som upptäcktes av lokala fiskare 1993. Det var nog det enda intressanta vi fick fram av guiden, resterande tid pratade han om figurer man kunde se i bergsväggarna så som draken, lejonet, det dansande paret, den sexiga tjejen som tar en dusch och mannen som tittar på. Det konstigaste han sa var "Är det någon som vill ha ett glas mjölk?" alla tyckte det var väldigt annorlunda men tackade ja. Sedan pekade han stolt med sin laserpenna på en sten som såg ut som ett bröst och sa "Varsegod!". Lite distraherande att de belyst hela grottan med olika färgade strålkastare, men mäktigt ändå.

Padlade en tur in i en lagun, dock så var det lågvatten så det gick inte så bra att paddla i just lagunen men annars var det kul. 40min gick jättefort.

Finaste solnedgången!

Vårat gäng bestod till största del av backpackers, mycket trevliga hela bunten.

Jättegod mat men lite för lite. Albanen, tysken och Simon äter jordnötter för att mätta hungern.

BAD! Hoppade från båtens tak (ca 4m), en av höjdpunkterna! Varmt i vattnet, kallt i luften. Kändes verkligen som att det var på tiden att bada efter tre veckor i Vietnam.

Gick upp halv6 för att titta på soluppgången! Efter en timme hade det blivit ljust utan någon sol i sikte så då gick vi och la oss igen. Mysigt men kallt.

Efter frukost lämnade vi våran båt/guid/grupp och hoppade av på Cat Ba, en av de större öarna. Där träffade vi en go och glad göteborgade (Sofie) som vi besteg ett berg med. Lagom utmaning och väldigt roligt.

Toppen!!

Ett rostigt utsiktstorn (föredetta brandutsiktspost) var målet. Lagom läskigt och utmanande det med.

På kvällen träffade vi fem glada Vietnameser som i sin tur hade hade kontakt med två britter som ville lira lite fotboll, vi hade uppsökt stranden för att få vila och bada lite efter en tung dag på berget men det slutade med tre stukade tår för Petras del och två timmars strandfotbollsmatch för Simon och Sofies del (halvtimme för stackars Tetris).

Vi avslutade dagen med middag på hotellet uppföljt av te, sopp och öldrickande (en öl, massa te) på en flott(flytande alltså verkligen inte exklusiv)-restaurang som i sin tur blev uppföljt av pannkaksätande och fineappleshake (rolig felstavning i menyn) drickande på "Noblehouse bar" tillsammana med Pennsylvaniatjejen Jen och Sofie som i sin tur blev uppföljt av en kvällspromenad längs med strandpromenaden tillbaka till hotellet. Där väntade en viktig fotbollsmatch - Man U mot Newcastle U på storbildskärm, en engelsman och två vietnameser, alla fruktansvärt engagerade! Lång dag/helg minsann.

Kort och gott! Glad första advent!