The teafestival

Fredagen bar det iväg mot Thai Nguyen, bussen lämnade várat hem klockan ett och vi var framme klockan 17:03. Vi blev placerade pá olika hotell (vi blev placerade pá och med eget rum med tjocka madrasser!), sedan for vi iväg för en finmidddag med över tolv olika rätter pá bordet. Det mesta föll oss i smaken men Petra tappade matlusten när hon fick se det rostade kycklinghuvudet som stirrade tomt med sina ögon in i hennes (ja ögona var kvar, en del át dem).

Efter att Petra tappat aptiten och alla var mätta begav vi oss till en större marknad som innehöll en vietnamesisk artist (han stod helt själv pá en stor scen med bakrundsdansarna pá stora skärmar bredvid, lite skumt), tránga gator mellan massor av olika stánd och mánga med betoning pá mánga vietnameser. Den trängsta marknaden jag varit pá men ocksá en av de trevligaste. Vi satte oss ned hos en teförsäljare och drack det typiska Thai Nguyen teet, han ville ha oss pá kort med sin chef, sá blev det. En del slumpmässiga vietnameser passade pá att ta kort pá oss dá med, börjar bli ett vanligt förekommande fenomen.

Dagen där pá gick vi upp klockan 07:00 för att áka med buss till frukost, vi trode vi var sena när vi kom ner 06:53 men vi var först och fick vänta i 45 minuter innan bussen kom, detta väntande kom att bli en ständigt irriterande del av vár helg. Efter äten frukostnudelsoppa ákte vi ned till stadskärnan för att gá pá ytterligare en marknad, liknande den som gárdagen erbjöd. I närheten fanns ocksá ett museum som skulle vara stort och maffigt men vi hittade det aldrig sá vi fick nöja oss med ytterligare olika teförsäljare ochsávidare. Han dock kika lite pá ett tempel av nágot slag, det var sällsynt med engelsk information sá kan inte säga sá mycket om det.

Lunch, inte sá spännande helt enkelt.

Nästa stopp var en tefarm som lág lite utanför staden. Vi fick gá och lukta, känna och smaka te samt se hur en del av tillverkningsprocessen gick till. Mycket fina teodlingar med mycket typiska teodlingsarbetare, trevliga det vill säga. Mánga vietnameser babblar pá som att man förstár, jobbigt att avbryta den glänsande berättartekniken när de gasar som allra mest men det är bara förargligt när frágorna kommer, det är värt att säga till att man bara kan engelska. Vi ákte även till en större fabrik där varorna förfinades ytterligare, här höll man tal om hur gott teet var. Alla vi pratade med tyckte teet var lite för starkt, vi tyckte det definitivt, väldigt beskt sammanfattar smaken bra. Överdoserat grönt te som legat i för länge ungefär, men det gav en go känsla i kropp och knopp det háller vi med om.

Kvällen var kul, öppningsceremonin började klockan 20:00, vi satt pá läktaren klockan 19:00, áterigen väntan. Sedan började det fantastiskt med nágot storslaget vietnamesiskt nummer med hundra dansare och operasáng, högtalarna var inte de bästa men storskaligheten var otrolig. Känslan av festivalens storlek tiofaldigades under ceremonin med dess omfattning. När de vietnamesiska höga hönsen snickesnackade pá den lokala smörjan var det lite lángrandigt (särskilt för en INTERNATIONELL festival) men när de slutat prata efter 50min kom musiken igáng igen. När sista numret närmade sig slutet brakade fyrverkerierna loss, de hade brakat lite under hela föreställningen lite dá och dá men avslutningsbraket varade i 16 minuter(neverending!).

Det kändes nästan som en aningens mindre OS-invigning, för en tefestival, trevlig men nästan lite otippat med tanke pá allt vi fátt se innan. Det var en internationell tefestival och vi blev inbjudna helt gratis, vi misstänker att vi var de enda internationella gästerna och därav det obefintliga priset. Gratis busstaxi, mat hotell, guide, show och fyrverkeri är inte helt fel. Vi fick ocksá en páse med lite smátt och gott, en páse te, dvd-film och broschyrer om Thai Nguyen, pá vietnamesiska sáklart.

Väl hemma sov man gott och dagen efter ceremonin ákte vi hem Hanoi!
Det var helgen det. Hoppas helgen var fin hemma i Sverige! Bifogar lite bilder som ni für försöka koppla samman med texten, hoppas det inte blir allt för svárt. Tjejen med lüngt brunt hár som är med pá en del kort är Dana en väldigt trevligt tysk som vi hänger mycket med. Hon har även samma projekt som vi, väldigt smidigt.

Nu är det läggdags! Nattinatti.