Surfman

Efter att vi snorklat runt utanför Nha Trang ville vi få lite information om det fanns något ställe att surfa på, vi hade hört lite om "long beach" och ville veta mer. Vi samtalade med folket på dykarcentret och en kille gav oss ett nummer till en annan grabb som gav surflektioner på stranden ifråga. Dagen därpå (igår) hyrde vi en motorcykel åkte dit, först fick vi njuta av den fantastiska kustvägen på 2 mil.
Väl framme efter lite omväg fann vi restaurangen och surfhaket "The Shack" som låg mitt i raden av strandskjul (stylthus med palmlövstak). Vi började prata med Albin som jobade på restaurangen, efter ett tag frågade han var vi kom ifrån och det visade sig att han kom från samma nation som vi (Sverige:). Efter en liten Quesadilla (mexikanskt mellis) började vi vår surflektion, pratade lite om surfning och prova att stå på brädan i sanden för att sedan kasta sig ut bland vågorna. Tippy stod bland vågorna och gav oss "skjuts" in i de rätta vågorna, våra förväntningar var att få stå och surfa iallafall en gång, men med guidningen var det lättare! Petra stod galant på första försöket och Simon fick in snitsen efter ett nosdyk (då spetsen dyker ned i vattnet och bara kaos återstår). Under den timmen vi hade lektion surfade vi kanske tio vågor vilket är ovanligt till och med för Tippys studenter, gott betyg! Hur kul som helst! En av höjdpunkterna på resan hittills!!
Lunch bestod av fish & chips för Petra och stekburgare för Simon, båda rätterna resluterade i mätta magar och toppbetyg för restaurangen, bäst pommes i Vietnam! Efter skulle vi försöka oss på att surfa själva. Det började bra med en fin våg men sedan kom det en massa vietnameser och lekte i vattnet (halvt onyktra på grund av tet) och därmed försvann vår surfplats. Vi försökte hitta en ny plats men fick återvända efter att mjölksyran tagit över fullständigt i armarna, jobbigt att paddla!
Petra badar, riktigt bra strand med fin botten och varmt vatten, blåste mindre än Nha Trang beach och stranden är dubbelt så lång (uppskattningsvis 12km) och är inte lika turistig för att den ligger så avsides som den gör dock så var det många vietnameser där nu på grund av tet (största högtiden=längsta semesterperioden).
Såhär såg en del av surfskjulet ut, liknande skul låg vägg i vägg hela första kilometern av strandlinjen. Mycket trevligt ställe, eventuellt åker vi tillbaka dit ikväll och käkar middag.